مهارت منحصربه‌فرد فیل‌های وحشی آسیایی در حل معما [تماشا کنید]

نوآوری‌های فردی در گونه‌های جانوران یکی از علائم هوش به‌حساب می‌آید. فیل‌ها از حیواناتی هستند که سال‌هاست به‌علت رویکرد ماهرانه خود در حل معماها توجه پژوهشگران را جلب کرده‌اند. حالا پژوهشی جدید در یک مطالعه شش‌ماهه دریافته است که هرکدام از فیل‌های وحشی آسیایی توانایی‌های متفاوت و منحصربه‌فردی برای حل یک معما دارند.

این اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد هرکدام از فیل‌های وحشی تمایلات و توانایی‌های متفاوتی برای حل مسئله و کسب غذا دارند. اهمیت این موضوع در آن است که نحوه تفکر و نوآوری حیوانات در توانایی بقای آن‌ها در محیط‌هایی که به‌دست انسان تغییر می‌یابند نقشی تعیین‌کننده دارد.

این پژوهش در پناهگاه حیات‌وحش سالاکپرا (Salakpra) در کانچانابوری تایلند انجام شد. در این مطالعه رفتار ۷۷ فیل وحشی آسیایی فیلم‌برداری شد که به جعبه‌های معما، حاوی جک‌فروت‌های خوش بو و با سه محفظه با ساختار متفاوت، نزدیک می‌شدند. آن‌ها باید تصمیم می‌گرفتند معماها را حل کنند یا نه.

فیل‌ها باید به‌تنهایی با جعبه‌های معما سروکله می‌زدند تا بفهمند هرکدام از محفظه‌ها چگونه باز می‌شود.

در طول زمان مطالعه، ۴۴ فیل به حل معما پرداختند، اما تفاوت‌هایی فردی در میزان نوآوری فیل‌ها برای حل معماها دیده می‌شد. پژوهشگران دریافتند که فیل‌هایی که بیشتر با پازل‌ها برخورد می‌کردند و سرسختی بیشتری برای حل آن‌ها نشان می‌دادند، در برداشتن غذا از هر سه محفظه موفق‌تر بودند.

در محموع، ۱۱ فیل نحوه باز کردن یک محفظه را یافتند و هشت تا از آن‌ها دو نوع محفظه را حل کردند. تنها پنج فیل موفق به حل هر سه معما شدند که از همه نوآوری بیشتری داشتند.

درگیری میان فیل‌های وحشی آسیایی و انسان‌ها به‌علت از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی و افزایش زمین‌های کشاوری رو به افزایش است. آگاهی ما از نوآوری و توانایی حل مسئله در فیل‌ها می‌تواند فهم ما را از انعطاف‌های ذهنی این حیوانات افزایش دهد. این موضوع فوایدی برای مدیریت زیستگاه‌ها و کاهش نزاع فیل‌ها و انسان‌ها خواهد داشت.

در ویدیوی زیر یک فیل نر را می‌بینید که در دومین برخورد خود با معما هر سه محفظه را باز می‌کند.

درباره ی vbnqazdfgopi