دانشمندان ویروس ناشناخته‌ای را در عمق ۸۹۰۰ متری گودالی در اقیانوس آرام کشف کردند

محققان در عمق ۸۹۰۰ متری گودال ماریانا در اعماق اقیانوس آرام، ویروس جدید و ناشناحته‌ای از نوع باکتریوفاژ کشف کرده‌اند. این نخستین بار است که ویروسی در نقطه‌ای به این عمق شناسایی می‌شود.

ویروس جدید به نام «vB_HmeY_H4907» در عمق ۸۸۳۹ متری در داخل این گودال ترسناک قرار دارد که عمق پایین‌ترین نقطه‌اش در کف اقیانوس آرام به حدود ۱۱ هزار متر می‌رسد. همان‌طور که گفته شد این ویروس یک باکتریوفاژ است که باکتری‌ها را برای تولید نسخه‌های بیشتری از خود آلوده می‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Microbiology Spectrum  منتشر شده است.

کشف ویروسی جدید در اعماق گودالی در اقیانوس آرام

«مین وانگ» ویروس‌شناس دریایی دانشگاه اقیانوس چین در چینگدائو می‌گوید کشف این ویروس در عمیق‌ترین گودال شناخته شده در اقیانوس‌های جهان اتفاق افتاده است.

این ویروس جدید و تازه کشف شده می‌تواند باکتری‌های شاخه هالوموناس را نیز آلوده ‌کند. این بدان معنی است که ویروس می‌تواند مواد ژنتیکی خود را وارد ژنوم باکتری می‌کند و در چنین شرایطی، بدون از بین بردن باکتری‌ها تکثیر می‌شود. شاید دلیل این موضوع، محیطی باشد که باکتری و ویروس در آن تکامل پیدا کرده است و به همین دلیل نمی‌تواند میزبان خود را از بین ببرد.

باکتری شاخه هالوموناس‌ها را می‌توان در برخی محیط‌ها از جمله در اقیانوس‌ها و قطب جنوب و در رسوب ته دریاها شناسایی کرد. گفتنی است اطلاعات زیادی در مورد ویروس‌های مناطق اقیانوس به نام هادال (hadal) وجود ندارد. ویروس تازه کشف شده در واقع سومین ویروس از شاخه هالوموناس است که در این منطقه زندگی می‌کند.

دانشمندان در ادامه قصد دارند وضعیت تعامل این باکتری‌ها و ویروس‌ها را با میزبان خود مورد بررسی قرار دهند. باید دید این ویروس‌ها در بدن میزبان خود چه کاری انجام می‌دهند.

باید در نظر داشت ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، ممکن است تأثیری روی سلامت انسان نداشته باشند و باید دید در مورد این ویروس‌ها دانشمندان به چنین نتایجی می‌رسند.

درباره ی vbnqazdfgopi