سازمان هواشناسی جهانی: امسال رکورد میانگین دمای ماه سپتامبر شکسته شد

سال ۲۰۲۳ از نظر گرما در حال شکستن رکوردهای مختلفی است و در جدیدترین گزارش‌ها اعلام شده که این روند در ماه سپتامبر نیز ادامه داشته است. در واقع سازمان جهانی هواشناسی (WMO) می‌گوید در ماه سپتامبر رکورد دما با اختلاف زیادی شکسته شده است.

«پتری تالاس»، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید جهان از ماه ژوئن دماهای بی‌سابقه‌ای را در دریا و خشکی تجربه کرده است. طبق اطلاعات «سرویس تغییر اقلیم کوپرنیک» (C3S) اتحادیه اروپا، میانگین دما در سپتامبر امسال ۱۶٫۳۸ درجه سلسیوس بوده که ۰٫۵ درجه بیشتر از گرم‌ترین دمای قبلی در سپتامبر ۲۰۲۰ و ۱٫۷۵ درجه بیشتر از دمای مرجع در بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰، یعنی قبل از انقلاب صنعتی بوده است.

شکسته‌شدن رکورد میانگین دمای ماه سپتامبر در سال ۲۰۲۳

نمودار ناهنجاری‌های دمایی ماه سپتامبر از سال ۱۹۴۰ به بعد

پتری تالاس مدعی است: «ناهنجاری‌های دمایی بسیار عظیم‌اند، خیلی بزرگ‌تر از هر آن‌چه که در گذشته دیده‌ایم. گستره یخ دریا در زمستان جنوبگان در این مقطع زمانی از سال به کمترین حد ثبت‌شده رسیده است. نکته نگران‌کننده به‌طور خاص این است که رویداد گرمایشی ال نینو همچنان در حال توسعه است، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این دماهای رکوردشکن در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد و اثر خود را روی محیط‌زیست و جامعه بگذارد.»

WMO مجموعه اطلاعات C3S را با پنج مجموعه اطلاعاتی بین‌المللی دیگر ترکیب می‌کند تا وضعیت اقلیمی جهان را تحت‌نظر داشته باشد. گزارش «وضعیت اقلیمی جهان در سال ۲۰۲۳» قرار است در آغاز کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل، COP28، که در ماه نوامبر در دبی برگزار می‌شود، منتشر گردد.

نمودار دمای هوا سطحی روزانه از ۱ ژآنویه ۱۹۴۰ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳

«سامانتا بورخس»، معاون C3S می‌گوید: «این دماهای بی‌سابقه برای این مقطع از سال در ماه سپتامبر – پس از رکوردهای تابستان – رکوردها را در سطحی خارق‌العاده شکسته است. این ماه عجیب سال ۲۰۲۳ را به سمت جایگاه اول سوق داده تا در مسیر تبدیل‌شدن به گرم‌ترین سال با دمایی حدوداً ۱٫۴ درجه سلسیوس بالاتر از میانگین دوران پیش از صنعتی‌شدن قرار بگیرد.»

اوضاع در سطح دریا هم نامطلوب بوده است. میانگین دمای سطحی دریاهای غیرقطبی در ماه سپتامبر به ۲۰٫۹۲ درجه رسید که بالاترین دمای ثبت‌شده برای این ماه و دومین ماه گرم پس از اوت ۲۰۲۳ بوده است.

انتظار می‌رود که کشورها در اجلاس COP28 تصمیمی جدی‌تر برای مقابله با مشکل گرمایش جهانی اتخاذ کنند.

درباره ی vbnqazdfgopi